2011. aug. 14.

Krk-sziget - Vrbnik

Erről a bejegyzésről kiderült, kissé elfeledkeztem róla. A négynapos horvátországi kirándulás utolsó napja.

A Krk-sziget az első sziget a Kvarner-öbölben. 1980 óta híd vezet át a szárazföldről. Látótávolságban van Fiume (Rijeka), Abbázia (Opatija), a híd lábához közel pedig az Uvala Scott üdülőtelep.

Híd a Krk-szigetre
A táj szépségét némiképp zavarja a közeli olajfinomító látványa. Gondolom, nem csak a táj szépségét rontja...

Átlátni az olajfinomítóra a híd lábától
Néhány adat a Krk-szigetről

Krk az Adriai-tenger második legnagyobb szigete.

Területe 405,25 km2 . Hossza 38 km, legnagyobb szélessége 13 km, tengerpartjának hossza majdnem 200 km.

Lakossága kb. 17 000 fő.

A fő megélhetési forrást a mezőgazdaság, (szőlő- és, gyümölcstermesztés, állattenyésztés) és a turizmus jelenti.

A napsütéses órák száma 2500 óra évente.

Sok kikötőnek is alkalmas öblöt találunk a szigeten.
Nyugati része lankás, míg keleti oldalát meredek, hegyes sziklák, lombos erdők és kevés település jellemzi.
A sziget az időszámítás előtti 10. századtól lakott. A régi rómaiak Curicta szigetnek nevezték.

Egy utcában vagyunk

Nos, az utolsó, negyedik napon Krk-sziget szerepelt a programban.
Reggeli után indultunk, ragyogó napsütésben. A régi úton, a Magisztrálon haladtunk észak felé. Ismét megnézhettük Jablanacot, a kilátót, ahol jártunk, a kompot, ami átmegy Rab-szigetére. Utána már "ismeretlen" tájon haladtunk. Az út kanyarog, ahogy emlékszünk rá régről, keskeny is, de van egy nagy különbség. Az út szinte kihalt.
Amikor elérünk a Krk-sziget déli részéhez, kezd élénkülni a forgalom. Egyre több autó, néha már kirándulóbuszokat is látni. Szép kis települések következnek egymás után. Lassan eljutunk Crikvenica környékére.
Crikvenica után már élénkebb a forgalom, nem tűnik kihaltnak a tengerpart.
Lassan megérkezünk a hídhoz, kis pihenő után átkelünk rajta.

Fő a biztonság
A benzinkútnál már otthon érezhettük magunkat, mert a kuka ki volt kötve egy oszlophoz. Most jut eszembe, lehet, hogy nem azért, amire gondoltam,hanem a nagy szél miatt.

Átkeltünk a hídon, és rövid utazás következett. Szeptember elején szüret van Krk-en. Ahogy mentünk, több szőlőültetvényt láttunk, ahol szorgos kezek szüreteltek. Az úton több szőlőt szállító kistraktor húzta pótkocsi, és nagy teherautó egyaránt előfordult.

A parkolóból előtáruló látvány

Vrbnik volt az első célpont. A buszról a parkolóban leszálltunk, és körülnéztünk. A domb tetején szép templom áll, nem is gondoltuk, hogy pár perc múlva arrafelé vesszük az irányt. Lentről nagyon messzinek és nagyon magasnak tűnt.
A parkolóban körülnézve láttuk a szőlővel megrakott teherautókat, ahogy ügyesen manővereznek a keskeny úton.
A domboldalom modern házak állnak, amik lehet, hogy nyaralóként szolgálnak, mindenesetre furcsa volt a sok leeresztett redőny.

Vrbnik
Elindultunk előre, igazából nem tudva, hova megyünk, mert mint tudjuk, az út sohasem nehéz, vagy hosszú, mindjárt odaérünk:-)

A dombra felkapaszkodva időnként érdemes volt megállni és körülnézni. Szép táj tárult elénk. Dombok, fák, virágok, a háttérben a tenger.

Vrbnik - kilátás a tengerre

Feljutottunk a dombra, ahol a városka történelmi magja található. Megérte a sétát.
A szokásos régi, kőből épült házak, az Adriánál megszokott szűk, köves, lépcsős utcák, sok templom, virágok, pici boltok, néha szaladgáló macskák.

Lakóház

A régi és az új találkozása

Ez is az utca része

Sikátor

Csak egyesével!

Vrbnik még egy meglepetést tartogatott. Kóstoló is volt egy helyi pincészet termékeiből. Felkészültek már az ilyen kóstolókra, mert pillanatok alatt előkerültek a poharak, és mindenki megkóstolhatta a kétféle bort, és a fügepálinkát is. A kóstoló vásárlással egybekötött volt, tehát azonnal meg is lehetett venni a termékeket. Csinos kis papír üvegtartóba tették az üvegeket, ajándékozásra és utaztatásra készen.

Visszasétáltunk a buszhoz, és továbbindultunk Krk városa felé.